Toruńska szkoła kompozytorska
Formacja twórcza związana z Toruniem

O artystach, których "połączyła" Magdalena Cynk

 

Podążając zatłoczonym korytarzem jakiejkolwiek szkoły muzycznej, przykładowy uczeń jest w stanie „usłyszeć” rozwijające się wokół pasje: kolegę tubistę z piętra wyżej, obiecującą wokalistkę, eksponującą swoje artystyczne powołanie, lub też wyczuć w drżeniu szyb bliską styczność rodzącego się talentu perkusisty, ćwiczącego dla dobra ogółu w pomieszczeniu piwnicznym. Rodzi się zatem pytanie: jak usłyszeć rozwijający się talent kompozytorski?

Wiadomo, że to, co stanowi początek, potrafi zaważyć na całej przyszłości. Powstają pewne relacje, więzi, zarówno mistyczne – dotyczące sfery muzycznej, jak i zwyczajne – międzyludzkie. Ciężko jest w dzisiejszych czasach (z wiadomych względów) mówić o jakiejkolwiek „szkole kompozytorskiej”, jednak, gdy wyznacznikiem staje się ów wspólny początek – otwarcie można wskazać istnienie „toruńskiej szkoły kompozytorskiej”.

 

Inicjatorka

 Magdalena Cynk w środowisku artystycznym znana jest jako czynna kompozytorka, carillonistka, krytyk muzyczny oraz pedagog. Będąc rodowitą torunianką, od wielu lat prowadzi zajęcia z przedmiotów teoretycznych w Zespole Szkół Muzycznych w Toruniu. Poza wieloma sukcesami odniesionymi w prywatnej działalności artystycznej, kompozytorka może poszczycić się pewną wieloletnią tradycją, której sukces zawdzięcza zarówno własnemu zapałowi i zaangażowaniu, jak i wsparciu ze strony uczniów: są to unikatowe lekcje kompozycji.

 

Korzenie

Kilkanaście lat temu w szkole muzycznej w Toruniu istniał wydział teoretyczny, na którym kompozycja była przedmiotem obowiązkowym. Później wydział zlikwidowano, lecz Magdalena Cynk podjęła walkę o kontynuację zajęć z tego przedmiotu, inspirowana zaangażowaniem jednej z ówczesnych uczennic – Dobromiły Jaskot. W ten sposób – ok. 12 lat temu, zainicjowane zostały fakultatywne zajęcia z kompozycji.

Spotkania służyły przede wszystkim eksplorowaniu muzyki współczesnej – słuchaniu nagrań, analizowaniu partytur, poznawaniu technik kompozytorskich. W zasadzie od początku na owe „lekcje” uczęszczały dwa typy zainteresowanych – czynni kompozytorzy, próbujący swoich sił podczas pisania utworów pod okiem pedagoga, oraz tzw. „wolni słuchacze”. Spore zainteresowanie fakultetem przyniosło wiele owoców w postaci różnorodnych kompozycji uczniów. Prowadząca zajęcia nauczycielka postanowiła stworzyć okazję do pokazania utworów szerszej publiczności (poza grupą uczestniczącą w fakultecie) – tak, by „ujrzały one światło dzienne”. W ten sposób zainicjowane zostało kolejne wydarzenie – koncert o tytule „Szkolna partytura”, który odbył się w Dworze Artusa w Toruniu. Pozytywny odbiór programu i zainteresowanie samą inicjatywą sprawiło, że „Szkolna partytura” od tamtej pory stała się cyklicznym, dorocznym wydarzeniem, dającym młodym kompozytorom własne artystyczne „pięć minut”.

 

Następstwa

W tym roku odbyła się już XVI edycja „Szkolnej partytury” (w ostatnich latach zintensyfikowano częstotliwość organizowania koncertu do dwóch edycji rocznie). Drugim wydarzeniem, posiadającym już ośmioletnią tradycję, jest cykl koncertów „Pięciolinia dla papieża”. Te muzyczne spotkania odbywają się co roku, 7. czerwca, na pamiątkę wizyty papieża w Toruniu. Kompozycje programowe pisane są specjalnie na tę okoliczność, bądź też opatrywane odpowiednią dedykacją. Podczas gdy na „Szkolnej partyturze” występują nawet ci najmłodsi twórcy (ze szkoły podstawowej), na koncerty „Pięciolinii” zapraszani są bardziej dojrzali kompozytorzy – absolwenci szkoły, twórcy bardziej uznani w środowisku.

Dla toruńskiej animatorki życia muzycznego bardzo istotne są relacje ze wszystkimi kompozytorami: w przypadku młodszych artystów z roku na rok można śledzić ich rozwój, pomagać im: Staram się zawsze, żeby ich prace były wykonywane, żeby nie zrazić ich do pracy twórczej – wręcz przeciwnie. Stąd idea tych koncertów i sens żeby pisać. W tym roku udało mi się zorganizować jeszcze dwa wyjazdy kompozytorskie (…), więc oni również mają nagrodę za wysiłek i za pracę twórczą – mówi torunianka. W programie często pojawiają się także utwory absolwentów – dlaczego? Dla kompozytorki odpowiedź jest oczywista: Żeby mieć z nimi kontakt, żeby ich przypominać i być z nich dumnym.

 

Absolwenci

Spośród uczniów Magdaleny Cynk nie wszyscy podążyli artystyczną ścieżką kompozycji, jednak z perspektywy czasu zauważyć można, iż pewna grupa osób nie tylko rozwinęła swoją pasję, ale też osiągnęła na tym gruncie znaczące sukcesy. Osoby te stanowią prężną grupę młodych kompozytorów, działających aktualnie w różnych ośrodkach, zarówno w kraju, jak i za granicą. Jak twierdzi kompozytorka: Bardzo dobrze sobie wszyscy radzą - spełniają się i twórczo, i organizacyjnie. Słychać o nich, są rozpoznawalni – dzięki nim ja też jestem rozpoznawalna – dodaje żartem.

 

Sandra Ryczek

 

 

Powyższy artykuł stanowi wstęp do cyklu tekstów, w których zaprezentowane zostaną sylwetki wybranych „wychowanków” kompozytorki: Tomasza Praszczałka, Dobromiły Jaskot, Michała Ossowskiego, Mateusza Ryczka, Jacka Sotomskiego oraz innych.

 

Na zdjęciu: Magdalena Cynk, animatorka życia muzycznego w Toruniu, źródło: www.magdalenacynk.pl

 


Więcej:
Piotr Orzechowski Pianista o chuligańskim zacięciu!
Mateusz RyczekKomponowanie to dla mnie tworzenie światów idealnych
Karol NepelskiWszechstronny kompozytor
AMADRUMS TRIOczarują muzyką
Ewa Fabiańska-Jelińskakompozytorką-rezydentką znakomitego zespołu Baltic Neopolis Orchestra
Aleksandra KulsJestem w życiu optymistką
Jacek Gutrylider i założyciel zespołu Gut-muzyk
Dariusz Rączkawokalista zespołu Fantasmagoria
Roch ModrzejewskiMalarz, który zamiast farby, używa dźwięku gitary
Orkiestra Kameralna l’Autunnoczyli wszystkie muzyczne barwy jesieni
Muzyczny Teatr Futrynaczyli drzwi do muzyki
Chilla Quartet- czyli kwartet na wakacjach.
Dobromiła JaskotKompozytorka, której pasją jest wędrówka w głąb dźwięku
Hanka WójciakŚpiewająca Góralka z krwi i kości!
Jolanta KowalskaW Polsce i za granicą ma renomę jednej z najzdolniejszych śpiewaczek muzyki dawnej
Bartosz ChajdeckiKompozytor, który wtłacza w TVP symfoniczne brzmienie
Piotr OrzechowskiPianista o chuligańskim zacięciu!
Bartłomiej DuśSaksofon jest dla niego zawsze numerem 1
Piotr KosińskiPianista spod znaku Paderewskiego
Aleksandra KulsJestem w życiu optymistką
Przemysław Scheller„Zanim zacznę myśleć o muzyce muszę wiedzieć, co chcę powiedzieć”
DUCHZespół, który łączy nowoczesne brzmienie z klasycznym instrumentarium
Na rozstaju dróg twórczychO toruńskiej kolebce indywidualności
Mateusz RyczekKomponowanie to dla mnie tworzenie światów idealnych
Joanna TrafasTo śpiew wybrał mnie
PsalmodiaAkademicki chór z wysokim prestiżem
Hanka WójciakŚpiewająca Góralka z krwi i kości!
Piotr Orzechowski Pianista o chuligańskim zacięciu!
Dziewczęcy Chór Katedralny „Puellae Orantes”- Naszą dewizą jest stawianie sobie wciąż nowych wyzwań...
Michał OssowskiKompozytor z kręgu Toruńskiej Szkoły Kompozytorskiej
Agata SzymczewskaSkrzypce Stradivariusa z 1680 roku z Cremony „wygrała” podczas konkursu
Ewa FabiańskaUtalentowana kompozytorka młodego pokolenia
Jacek SotomskiKompozytor muzyki „w kafkowski sposób poszukującej ‘wyjścia’...
Pueri Cantores ResoviensesKu chwale wspólnego śpiewania
Dobromiła JaskotKompozytorka, której pasją jest wędrówka w głąb dźwięku
Chór Akademicki Politechniki WarszawskiejMa dopiero 10 lat, a jego dorobku artystycznego nie powstydziłby się dojrzały artysta.
Bartosz ChajdeckiKompozytor, który wtłacza w TVP symfoniczne brzmienie
Karol NepelskiWszechstronny kompozytor
Piotr KościkZ klawiaturą mu do twarzy
Sinfonia Iuventus Utalentowani, pełni entuzjazmu, energii i wiedzy
Lutosławski Piano Duogenialny duet pianistów, których specjalnością jest gra na dwa fortepiany i na cztery ręce
Adriana Ferfecka19-letnia wokalistka z anielskim piano
Kamil Skickimłody i niepokorny skrzypek z Krakowa
Paweł Janas Dzięki temu mogę całkowicie odlecieć przy instrumencie!
AMADRUMS TRIOczarują muzyką
TWOgether Duoakordeonista i wiolonczelistka zakochani w nowej muzyce
Jolanta KowalskaW Polsce i za granicą ma renomę jednej z najzdolniejszych śpiewaczek muzyki dawnej
Magdalena BojanowiczPółfinalistka II Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego Gaspara Cassado w Tokyo w Japonii.
Marian SobulaUważany jest za jednego z najbardziej utalentowanych pianistów swojego pokolenia.
Maciej FrąckiewiczOstatecznie akordeon to był mój świadomy wybór – mówi Maciej Frąckiewicz.
OCTAVA ensembleZespół powstał z potrzeby śpiewania, z chęci sięgnięcia do różnorodnego repertuaru.
Anna Maria StaśkiewiczJedna z najwybitniejszych skrzypaczek młodego pokolenia
Marcin Koziak Jeden z sześciu pianistów reprezentujących Polskę na XVI Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim
Stanisław DrzewieckiJuż wyrósł z określenia "cudowne dziecko". Teraz to dojrzały artysta.
Łukasz Trepczyński25-letni pianista z niemałym dorobkiem koncertowym i konkursowym
Jakub PolaczykJego utwory wykonywano już w wielu krajach, m.in. Hiszpanii, Korei, Australii.
Laboratoire de la MusiqueStara muzyka, młoda energia
Bartłomiej DuśSaksofon jest dla niego zawsze numerem 1
Maria MachowskaSkrzypaczka, najmłodszy koncertmistrz w Polsce
Agata SzymczewskaSkrzypce Stradivariusa z 1680 roku z Cremony „wygrała” podczas konkurursu.
Michał KozłowskiJest wdzięczny losowi za to, że może być pianistą, kimś, kto sztukę kreuje.
Łukasz DługoszNajwiększa gwiazda polskiego fletu
Adam KrzeszowiecWiolonczelista z pasji i urodzenia
Jaś Lisiecki14-letni pianista z Kanady wprowadził Polskę w Rok Chopinowski.
Rafał RozmusKompozytor, dyrygent, autor Liczbowej Metody Komponowania Muzyki Atonalnej.
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej Chwalono ich za muzyczny pietyzm i niepowtarzalną, młodzieńczą ekspresję.
Michał Jakub Papara Być może największe kompozytorskie odkrycie roku 2009.
Fresco SonareNiektórzy mogą pomyśleć, że Fresco Sonare to nazwa nowej gry komputerowej.
Chór Chłopięcy Filharmonii KrakowskiejNajmłodsi uczestnicy tegorocznego Festiwalu Muzyki Polskiej mają w sumie ponad 330 lat