Wystukali Grand Prix na stole!
2010-08-30 15:06:24

zoom trio66 młodych artystów z całego świata wzięło udział w XIV Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Wczoraj w Filharmonii Krakowskiej mogliśmy wysłuchać tych, których jury uznało za najlepszych i obserwować ostatni etap zmagań – walkę o Grand Prix. Komisja pod przewodnictwem Jerzego Pilcha przyznała nagrody w trzech głównych kategoriach (soliści, duety, tria/kwartety) oraz kilka nagród dodatkowych. Wczoraj zagrali dla laureaci pierwszych i drugich miejsc oraz laureatka nagrody im. Prof. Marka Stachowskiego za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora (listę laureatów podajemy poniżej).

Zoom Trio, fot. Archiwum Artystów

Bezdyskusyjnymi tryumfatorami nie tylko w swojej kategorii, ale również wczorajszego wieczoru byli muzycy z AMADRUMS – tria perkusyjnego w składzie: Wiktoria Chrobak, Rafał Tyliba, Maciej Haloń. W swojej grupie zajęli pierwsze miejsce, tym bardziej zaszczytne, że dwóch kolejnych nie przyznano. Podczas koncertu w filharmonii przekonali do siebie nie tylko jury, który zdecydowało się przyznać im Grand Prix, ale również, a może przede wszystkim publiczność. Perkusiści byli jedynymi wykonawcami, którzy po skończeniu utworu powrócili na scenę po długich, szczerze entuzjastycznych brawach. A czym nas tak ujęli? AMADRUMS wykonali utwór Thierry de Mey Table Music. Stukanie w stół jest dla większości perkusistów odruchem bezwarunkowym. Wczoraj mogliśmy zobaczyć trzech muzyków robiących to synchronicznie. „Zobaczyć” jest tutaj słowem kluczem, gdyż była to gratka nie tylko dla ucha. Przy zgaszonych światłach i reflektorach punktowych na wykonawców oglądaliśmy spektakl, w którym każdy ruch ręki czy głowy był precyzyjny, nieprzypadkowy. Ruch dłoni był tak samo ciekawy do oglądania jak różnorodne brzmienia i rytmy wydobywane przez muzyków.

Galę uświetnił ponadto występ duńskiego zespołu Zoom Trio. Muzycy wykonali szereg utworów przeznaczonych na niecodzienny skład, jakim jest saksofon, perkusja i fortepian. Artyście w swoim repertuarze często sięgają po utwory czerpiące inspiracje z tzw. muzyki świata. Stąd mogliśmy usłyszeć m.in. Tańce argentyńskie Alberto Ginastery, Suitę bałkańską Zivkovica w opracowaniu perkusistki Zoom Trio, Ying-Hsueh Chen, czy tanga Astora Piazzoli, które zamknęły cały występ. Szczególną brawurą , która wyraźnie podobała się publiczności, artyści wykazali się w Suicie bałkańskiej – świetnie odnaleźli się w świecie nieregularnych aksakowych rytmów i motorycznych przebiegów.

Serdecznie gratulujemy wszystkim laureatom i życzymy dalszych sukcesów.

Barbara Wróbel

 

Laureaci IV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie

Grand Prix

AMADRUMS: Wiktoria Chrobak, Rafał Tyliba, Maciej Haloń – perkusja (Polska)

soliści:

  1. Sabrina Suk Wal Mai – marimba (Chiny)

  2. Weronika Krówka – fortepian (Polska)

 

duety:

  1. Glendower Duo: Hannah Morgan – klarnet Thomas Besnard – fortepian (Francja/Kanada)

  2. Scontri Duo: Maciej Nerkowski – baryton, Leszek Lorent – perkusja (Polska)

 

tria/kwartety:

  1. AMADRUMS: Wiktoria Chrobak, Rafał Tyliba, Maciej Haloń – perkusja (Polska)

  2. nie przyznano

  3. nie przyznano

 

Nagroda im. Prof. Marka Stachowskiego za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora

Sandra Haniszewska – skrzypce (Polska) za wykonanie Cadenzy Krzysztofa Pendereckiego


Więcej:
FMF: Koncert Disneya: Piękna i Bestia2018-06-03 11:27:21Dzień Dziecka z 11. Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie
11. FMF rozpoczęty! Krzysztof Penderecki patronem Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków!2018-06-03 11:05:39Uroczystą galą Penderecki2Cinema zainaugurowaliśmy jedenastą edycję Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Fidelitas - Suita Lubelska. Teatr Muzyczny w Lublinie2018-04-10 08:39:36Widowisko jest polskim i wysoce udanym, musicalowym połączeniem historycznego libretta z dynamiczną, zróżnicowaną muzyką i ciekawą choreografią.
Misteria Paschalia: Seraficko i melancholijnie2018-03-31 23:06:32Koncerty trzeciego dnia Festiwalu Misteria Paschalia zaprezentowały pełne spektrum angielskiej muzyki renesansowej: religijnej i świeckiej.
Misteria Paschalia: Muzyka dla Elżbiety i taniec dla duszy2018-03-31 23:02:45Ognistoruda, schowana za zasłoną pudrów, kryz i klejnotów Elżbieta była nie tylko wielką władczynią, ale i wielką miłośniczką oraz mecenaską sztuki.
Festiwal Opera RARA: Chłopcy malowani2018-01-24 23:51:00Angielski baryton Christopher Maltman, któremu przy fortepianie towarzyszył Joseph Middleton, śpiewał bowiem o milionach, ale – dzięki doskonałej interpretacji – za każdym razem przedstawiał tragedię jednostki.
Festiwal Opera RARA: Czy Charpentier nie dokończył opery?2018-01-24 23:49:16„Zostań z nami na zawsze, o cudowne wrażenie tego głosu, co wzrusza, zachwyca, urzeka”! – prosili mieszkańcy mitologicznych zaświatów, oczarowani śpiewem Orfeusza, a za nimi publiczność zgromadzona w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, nie mniej olśniona sztuką gości z Francji.
Festiwal Opera RARA: Kamienie i skrzydła u ramion2018-01-22 12:13:12Na ten wieczór się czekało: intrygujące tytuły, obiecujący wykonawcy, wreszcie pierwsza z dwóch inscenizacji przygotowanych specjalnie dla festiwalu.
Festiwal Opera RARA: Gdzie jest piekło?2018-01-22 12:11:35Prawdziwym misterium można by określić koncert „Enfers” („Piekła”) otwierający w Centrum Kongresowym ICE Kraków tegoroczny festiwal Opera Rara. Już choćby przez same jego ramy – efektowne i symboliczne: zaciemnienie sceny i widowni na początku oraz rozjaśnienie na końcu.
Kobieta zmienną jest, czyli Sinfonietta Cracovia wraz z Soyoung Yoon i Amelią Maszońską2017-07-29 09:04:28relacja z finałowego koncertu Sinfonietta Festival